Communications in Russia

I’ve come across Cafe2Go, the official podcast of the International Association of Business Communicators, where I found an interesting interview with two Russian communications professionals conducted by Shel Holtz. In this podcast Moscow based Sergey Trofimenko specializing in B2B communications and Igor Mintusov, political PR, expressed their views on the current state of public relations and social media in Russia.

Strangely enough, they have very different opinions. According to Igor Mintusov majority of journalists in Russia expect to get paid to cover any non-government events. All stories about political issues are censored by the state before getting into the broadcast or print media. However, there are a few independent media outlets in Russia, covering political issues from unbiased angle, but they were not mentioned. On the other hand, it’s much easier for businesses to secure media coverage, but journalists want  some cash in return. At this point, Sergey Trofimenko argued that he had never given any money to journalists and managed to get press coverage for his clients by providing newsworthy information to the media.  I’m very surprised that two men both working in Moscow, in the same professional area, have such different experiences and views. Igor Mintusov seems to be quite pessimistic about the state of the communications industry in Russia. He says that PR practitioners tend to set up immeasurable objectives and not always deliver what they promised. In addition to that, clients are not worried about ROI that much, as majority of them still don’t understand how PR works. In opposite, Sergey Trofimenko believes that increasing professionalism among PR professionals shows that Russian PROs are going on the right direction.

At least they both agreed on a rapid development of social media in Russia as the Internet penetration is high and more people prefer to get their news and entertainment online. Social media services are on demand and there is considerable growth in the industry. However, nor Sergey, nor Igor have their blogs yet.

 Связи с общественностью в России

Недавно я прослушала подкаст Cafe2Go    Международной Ассоциации Бизнес-Коммуникаторов  под названием” Связи с общественностью в России”, в котором известный американский пиарщик и блоггер Шел Холтз  брал интервью у двух московских специалистов по связям с общественностью. Сергей Трофименко, занимающийся бизнес-коммуникациями, и Игорь Минтусов,  специализирующийся в политическом PR,  излагали свои взгляды на текущую ситуацию в области связей с общественностью и социальных медиа в современной России.

Как ни странно, их мнения весьма отличаются друг от друга. Игорь Минтусов считает, что до сих пор большинство журналистов в России ожидают взятку, чтобы написать о каком- либо о событии негосударственного значения, a информация на политические темы проходит цензуру  прежде , чем появится в прессе. В России есть несколько независимых газет, которые доносят политические новости со своей точки зрения, но г-н Минтусов не перечислил эти издания. Он подчеркнул, что намного легче получить освещениe в СМИ бизнесам, но за это нужно все-таки заплатить. По словам Сергея Трофименко, за свою карьеру в PR он никогда не давал взяток журналистам и добивался освещения в СМИ благодаря качественной подачe  информации. Удивительно, что у специалистов в схожих сферах  и работающих в одном городе, могут так сильно различаться мнения. Mне показалось, что г-н Минтусов имеет достаточно пeссимистические взгляды на текущее состояние связей с общественностью в России. По его мнению  российские пиарщики имеют тенденцию ставить изначально недостижимые цели и не всегда выполняют свои обещания. Клиентура же не настаивает на полной отдаче от инвестиций в PR, потому что они не понимают до конца, как oн устроен. Господин Трофименко оспорил это заявление и высказался в пользу российских PR специалистов, указав на их профессиoнализм и эффективность,  ни в чем не уступающие этим качествам западных коллег.

Несмотря на различие взглядов, оба участника интервью согласились с тем, что социальные медиа в России развиваются очень быстро благодаря распространению интернета. Все больше людей предпочитают получать  новости и развлечения по интернету,  и социальные сети процветают. Появляется множество компаний,  специализирующихся на социальных медиа. К сожалению, ни у г-на Минтусова, ни у г-на Трофименко личного блога пока нет.

Advertisements

Tags: , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: